‘Automatisch schrijven ofwel mediumistische kunst.’

Fragment uit; ‘Onderweg met Moeder Aarde. Deel 2 Ommuurd en ingesluisd’, hoofdstuk 2
Jongensschool, § De dirigentenstok:

‘Wat voor een kort moment hemel en aarde met elkaar leek te verbinden, was een aantal
tekenlessen aangeboden door de meester. Op een blad papier werden we gevraagd
met de nodige precisie lijnen te trekken, die op hun beurt steeds op een ander
punt in de gradenboog uitkwamen. Hiermee verkreeg je een soort verdraaid
spinnenweb, waarin een diepgang werd opgewekt die meer leek te openbaren, dan
de ons dagelijks omringende strakke drie dimensies.

Veel later ontdekte ik de tekeningen van de Nederlandse kunstenaar Maurits Cornelis
Escher (1898-1972), die het grensgebied van natuur en bovennatuur en de
overgang van de fysieke wereld met de levenskrachtenwereld leek aan te kunnen
gaan tonen. Eschers mathematische houtgravure ‘De drie sferen’ vertoont op
meesterlijke manier, wat we toen op papier poogden uit te tekenen. We gingen er
op de jongensschool helaas niet verder mee en de wereld werd weer platter om me
heen. Ik had nu verder het nakijken naar een verlangde kunstzinnige relatie tot
de schepping en de natuur.’

Onlangs stootte ik op het werk van de Zweedse Hilma af Klint (1862-1944). Haar werk werd pas in 1986 ontdekt. Zij was aanvankelijk heel goed thuis in geometrie wat haar een goede basis gaf voor haar latere mediumistisch ofwel automatisch schilderen, waarna ze haar schilderwerk weer oppakte vanuit een zelfstandig individueel en tevens christelijk bewustzijn. Als aanvankelijk openbare realistische portretten- en landschaps-schilderes practiseerde ze in het verborgene daarnaast het zogenaamde abstracte. De brug naar een andere schilderstijl werd voor haar ooit gevormd door het zich met kracht realiseren van de ontdekking en toepassing van de sub-natuurlijke röntgen straling en het electromagnetisme. Ze werd tot een zoekende en kwam tot het bijwonen van spiritistische séances. Hierdoor kwam ze in aanraking met automatisch schilderen en mediumistisch creatief schrijven, zoals populair onder de surrealisten van haar tijd. De bijgaande afbeelding(en) van af Klint toont/tonen wat ik reeds tijdens de lagere school leek aan te voelen, maar uit mijn gezichtsveld verdween. .

Het invloedrijke fenomeen mediumistisch schrijven van eind 19e eeuw tot de Tweede wereldoorlog heb ik aan de hand van meerdere voorbeelden beschreven in deel 4 ‘De gemuilkorfde Europese leeuw’, hoofdstuk 2 'De technocratische aanval op de morele cultuur. § ‘Het kwaad dat met geen krachtig alternatief werd geconfronteerd’. En § ‘De zichzelf opofferende mens als gemanipuleerd hulpmiddel voor een noodlottige toekomst’. Hierin tracht ik middels een helder holistisch mensbeeld te verklaren hoe mediumisme werkt en hoe het een gezonde mensheidsontwikkeling belemmert. De aandacht wordt met name gericht op Alice Bailey, wiens geopenbaarde werk in hetnLuciferische licht stond van de Nieuwe Wereldorde.

Aankoop van mijn boeken ondersteunt mijn ecologisch landbouwwerk in India. Met het lezen van mijn boeken breng je het devies van Thiru Valagum Farm 'De Zelfvoorziening Dichterbij' tot verwerkelijking. www.heilzame-aarde.nl Rechtstreeks bestellen via gerritimpens@gmail.com geeft een grotere winstmarge tbv het werk ‘voor Ecologie, Landbouw en Mens op Weg’. Zo helpen we elkaar op weg naar een heilzame aarde.

'Ommuurd en ingesluisd'. 2020 € 20,50, 200 pagina’s.

'De gemuilkorfde Europese leeuw' 2022 € 22,50, 268 pagina’s.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


‘Automatisch schrijven ofwel mediumistische kunst.’

‘Ze dachten dat ze vrij waren.’

De vierde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het mensenrijk.

De derde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het dierenrijk.

‘Er valt veel te zeggen over het geboortejaar 1933 van Technocracy Incorporated.’

De tweede Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het plantenrijk.