Het opgedrongen oude geloof en het vrij verkozen nieuwe weten. Boekdeel 1.
Het motief van dit boek.
‘Over vrijheid onder het kerkdak’ is deel 1 uit ‘Onderweg met Moeder Aarde’.
Het kerkgebouw als cover op het boekdeel liet ik rond
mijn twintigste jaar achter mij. Algauw ontdekte ik dat de mens met zijn
levende fysieke vorm een tempel vormt voor zijn eigen emoties en spiritueel
bewustzijn. Dit boekdeel is een expeditie vanuit het verre verleden tot het
heden, over de opkomst van het vrij ervaren innerlijke christendom tegenover
het opgelegde uiterlijke christendom. De vrijmoedige lezer zal beamen dat het
benauwende kerkinstituut het moet afleggen tegenover de soevereine mens, die de
spirituele openbaring van het licht der kosmische essentie zich laat
toestromen.
De schrijver van dit boek.
Geboren in Zeeuws-Vlaanderen in 1959 als Gerrit Impens
ben ik sinds rond de millenniumwisseling ecologisch zorgboer in Zuid-India.
Opgeleid als personeelswerker / organisatie-ontwikkelaar en opbouwwerker
middels biodynamische landbouw, onderzoek ik al schrijvende de geschiedenis
waaraan ik me verbonden voel vanuit diverse perspectieven. Dit doe ik vanuit
het devies: ‘Kent de mens zichzelf, Wordt zijn zelf de wereld; Kent de mens de
wereld, Wordt de wereld zijn zelf.’
Verzen bij aanvang van dit boek.
‘Micro-macro-kosmos’.
Voor de mens die op aarde slechts een druppel is,
vormen het hiervoormaals en hiernamaals zijn oceaan’.
‘Tijdelijk.’
Voetafdrukken in het zand,
golven overspoelen het strand.
De indruk verdwijnt.
Een tijdelijke verschijning,
vormgeving gevolgd door verdwijning.
‘t Duidt op levensraadsels naar het schijnt.
Vloeiend water en stromende lucht,
ontsluiten een geheim, wees beducht.
Afgeronde vormen in het leven,
manifesteren zich maar even.
Op Moeder Aarde verschijnend als in een zucht,
is de wedergeboren mensengeest als opgelucht.
Want hij heeft het eeuwig leven,
en de lichamelijkheid telkens maar heel even.
De flaptekst.
‘Over vrijheid onder het kerkdak’ verhaalt tweeduizend jaar geschiedenis over menselijke devotie en kerkelijke inperking. Het geografische centrum van de aan bod komende historische gebeurtenissen, wordt gevormd door de geboortestreek van de schrijver. Maar de lezer komt in de gegeven context ook terecht in verre streken. Hoe verhielden de inheemse stammen zich tot het opkomende kerkinstituut? Wat beleefden de mensen in hun innerlijk en hoe ontwikkelde zich de dogmatiek in de religie? Hoe vinden we nu een vrije verhouding tot de bovennatuur, om de materialistische cultuur van heden te transformeren? De lezer verneemt ook, hoe gedurende verscheidene eeuwen de familiestamboom van de schrijver ingebed was in de religieuze tijdslijn. Tevens is het verhaal heel persoonlijk met ervaringen en visies betreffende het geloof van de auteur.’
Een fragment.
Uit hoofdstuk 10 ‘De Odinberg onder de chemtrails.’ § ‘Met de billen bloot.’:
‘De wierook gebruikt in het katholiek ritueel verhief
de groepsmens naar de hoogten. De opwaartse weg met wierook als zinnebeeld moet
nu echter zelfstandig en bewust worden betreden. Met tradities is het plafond
bereikt, ook op de Oudenberg. Het leek wel of het goudgekleurde Mariabeeld met
het Jezuskind op haar arm bovenop de kapelkoepel ook was ingesponnen in het
uitgebraakte web van rokerige vliegtuigsporen. De nog altijd opstijgende
Luciferische wierookpluimen vermengen zich met de Ahrimanische microscopische
deeltjes, die nederdalen uit de chemtrails, bijna letterlijk een hartstilstand
veroorzakend.
De leidende katholieken hebben de individuele geest in
de mensengemeenschap reeds lang genegeerd en respecteren alleen maar de ziel
die slechts reikt tot psychologische ervaringen en die ze het liefst in de ban
doen. De chemtrails zijn verbonden met het World Wide Web en binden het
menselijk bewustzijn, dat vrij wil zijn, enkel aan de fysieke wereld waar de
technologie de benedenwaartse weg wijst.
In verheven gebeden stuit men toch onherroepelijk op
die wazige door vliegtuigen achtergelaten niet formeel verklaarde rookslierten?
Het traditionele nederige katholieke of koele protestantse gedrag verstomt
eerder de spontane interactie tussen mensen en bijna niemand biedt een concrete
oplossing over wat er letterlijk boven ons hoofd hangt; de technologisch
gestuurde wereld die ons aardelandschap
afbreekt.’
Bestellen van dit boek.
Deel 1 'Over vrijheid onder het kerkdak'. 2019 € 20,99, 197 pagina’s.
Bestel dit boek rechtstreeks bij gerritimpens@gmail.com De winstmarge voor de auteur is kleiner wanneer via
uitgever BoekScout wordt besteld. De opbrengst komt ten goede aan Stichting
Thiru Valagum Farm (www.heilzame-aarde.nl ).
Hoofdstukken en paragrafen van ‘Over vrijheid onder het kerkdak’.
Inleiding. ‘Spiralend inslapen’.
Doorheen de aardse drempel. - Toen de hemelse Vader de
deur voor me sloot.
Hoofdstukken;
1 De geboorte van de individuele burger.
De Europese mens werd volwassen. - De
voor-christelijke goden trokken zich terug. - De Keltische volksgeest trok zich
terug. - De inkapseling van het christendom. - De zonne-aartsengel Michaël. -
Stamverhuizingen en spirituele oriëntatie.
2 De mens bevrijd uit godenhanden.
De kerk in het midden. - Een groepservaring van het
goddelijke. - Het aanvechten van de persoonlijke vrijheid. - Innerlijk
christendom. - Het Heilige Roomse Rijk. - De zonneboom in Vlaanderen. -
Kruistochten naar Jeruzalem. - Recht door het midden. - Kloostervrouwen. -
Kinderkruistochten. - De scholastiek. - Kerkelijke en adellijke repressie. - De
laatste verlichte koning. - Twee vrije jongens. - Heksen. - Boven-natuurlijke
verschuivingen. - Het licht ging ondergronds.
3 Kanunniker Impensen.
Kanunnik en prior Johannes Impens. - Kanunnik, prior
en geschiedschrijver Petrus Impens. - Het hoogste gebouw ter wereld. - De contra-reformatie.
- Kanunnik, schrijver en leraar Joannes Impens.
4 Een uil in de spiegel.
Tijls pesterijen. - Het bloedplakkaat van Keizer
Karel. - Het Tijlgevoel. - Heksensabbats en beeldenstormers. - Wat God niet
wist. - Oranjes inspiratie. -Cultureel Antwerpen. - Ahrimans valkuil. - Vlaamse
polyfonie. -Massaheksenprocessen. - Rembrandt. - Uitbanning van de heksenjacht.
- Een kijkje in de spiegel.
5 Klompenkappersgeloof.
Materialistische ethiek in een mensenrechtenjasje. -
Amadeo. - Keizerin. - In de mallemolen. - ‘Onse Lieve Heer op Solder’. -
Klompenkappersfamilie Impens. – Een volkenkundige blik op mijn geboorteregio. –
Onder-Wereldoorlog.
6 Een moraal van gewapend beton.
Verschrompelde spiritualiteit. - De
industriekathedraal. - Pleidooi voor wederopstanding.
7 Michaël als universele kracht.
Een krioelende, duivelse kluwen monsters. -
Christusimpuls. - Hartelijk of harteloos. - Verstikt zelfbewustzijn. - De dood
van God en de komst van de supermens. - De gulden middenweg. - De opwaartse
sprong. - In gebed of meditatie onder kaarslicht of gloeilamp. - Kunstschilder
Josse Corneille Désirée Impens. - Kunstschilder Henricus Joannes Mélis. -
Kunstschilder Vincent Willem van Gogh.
8 Stoepetaart.
De kerkbewaker. - Het geschenk van zon en aarde. -
Naar het bedevaartsoord Stoepe. – Tante
nonneke. - In en rond de Stoepekapel. - Verering van 'Onze lieve vrouw van
Stoepe'.
9 Kerkmuziek.
De kerk stond buiten het alledaagse leven. - Als
ventje in het herenkoor. -Katholieke grapjas. - Met de trompet onder de gekruisigde.
- De Cuyperskerk in de verkoop.
10 De Odinberg onder de chemtrails.
Widar en de Fenrir wolf. - Onze Lieve Vrouw van de
Oudenberg. - De beklimming van de Muur. - Met de billen bloot.