Vanuit de donkere onderaardse tunnel naar open zee. Boekdeel 2.

Het motief van dit boek.

‘Ommuurd en ingesluisd’ is deel 2 uit ‘Onderweg met Moeder Aarde’.

De cover
op het boekdeel toont een benauwende ommuring, een benedenwaartse donkere
tunnel en een stijle opwaartse trap, tekenend voor het beeld dat ik in me droeg
toen ik de lagere school aanving. De tunnel verbeeldt mijn school- en
studiejaren en bovenaan de trap gekomen vond ik op jong volwassen leeftijd
mijzelf en de verlangde vrijheid. Dit boekdeel biedt een autobiografische
beschrijving wat vele wat oudere lezers zullen herkennen, terwijl de jongere lezers
kunnen vernemen waar een voorgaande generatie tijdens de opvoeding doorheen werd
gesluisd, richting een al dan niet soevereine volwassenheid.

Hoofdstuk
5 ‘Levensloop van onderwijs’ doorloopt de onderwijsgeschiedenis van de
afgelopen twee millennia. Een rode draad hierin is het veranderende mensbeeld
dat evolueerde en bepaalde wat de kinderen en de jeugd binnen de muren van de
scholen ondergingen. Dit alles leidt tot het hedendaagse perspectief, dat we
allemaal kunnen kiezen de ommuring en insluizing te handhaven, of in vrijheid
in open zee onze individuele levensloop moedig gestalte te geven.

De schrijver van dit boek.

Geboren
in Zeeuws-Vlaanderen in 1959 als Gerrit Impens ben ik sinds rond de
millenniumwisseling ecologisch zorgboer in Zuid-India. Opgeleid als
personeelswerker / organisatie-ontwikkelaar en opbouwwerker middels
biodynamische landbouw onderzoek ik al schrijvende de geschiedenis waaraan ik
me verbonden voel vanuit diverse perspectieven. Dit doe ik vanuit het
devies: ‘Kent de mens zichzelf, Wordt zijn zelf de wereld; Kent de mens de
wereld, Wordt de wereld zijn zelf.’

Het vers bij aanvang van dit boek.

‘Wereldwoord’

Met wat ons voor de geboorte werd ingefluisterd,

zijn we belet op aarde te zijn gekluisterd.

Daarmee wordt 't leven belevend meebewegen,

naar goede tijden met goddelijke zegen.

G.I.

De flaptekst.

‘Ommuurd
en ingesluisd’ verhaalt tweeduizend jaar geschiedenis over onderwijs en
wetenschap, met als geografisch centrum Zeeuws-Vlaanderen, de geboortestreek
van de schrijver, met een grote cirkel er omheen. Tevens is het verhaal heel
persoonlijk met ervaringen en visies op de opvoeding en het onderwijs van de
betreffende auteur. Ook leden uit de familiestamboom van de auteur vinden hun
plek in de historische beschrijvingen. Het begrip ‘mens’ wordt in de context
van een voorgeboortelijke tijd en het leven na de dood geplaatst. De zich opeenvolgende
ontwikkelingsfasen van het kind, worden op een vrijmakende manier beschreven.
Het individuele levensverhaal doet de moderne strijd uit de doeken, om uit de
ommuring en de insluizing van de kindertijd en jeugd te breken. Hoe bereikt de
jonge mens het moment van zelfrealisatie in de tegenwoordige maatschappij? Een
geëvolueerd materialistisch mensbeeld, wordt beantwoord met een dynamieke
idealistische visie op de zich ontwikkelende mens.’

Een fragment.

Uit Hoofdstuk 4 ‘Toen ik mijn geweertje brak’, § ‘Arbeiderszelfbestuur in plaats
van arbeid als koopwaar.’:

‘Het land van de grootgrondbezitters werd door landloze landarbeiders overgenomen. Men had dus een radicaal andere kijk op grond- en onroerend goedbezit. Veel zelfstandige boeren organiseerden zich in landbouwassociaties, waarbij de grond het collectieve eigendom van alle leden werd. Het leek wel een krachtige vroege uiting van de nog steeds geopperde zinsnede ‘de aarde is van ons allemaal’. Er ontstonden vele honderden associaties met tienduizenden leden uit de door zichzelf naar voren geschoven arbeidersbeweging. De dorpsgemeenschappen hadden onderwijs, gezondheidszorg, pensioenen en wegenbouw onder hun directe hoede genomen, dikwijls als vorm van anarcho-communisme. Het is moeilijk voor te stellen hoe de atmosfeer in die dorpen heeft geproefd, losgerukt uit de greep van de oude machten. Bijna een decennium na mijn sociale academietijd vernam ik van een hoogbejaarde Texelaar, ome Willem (†), dat hij als jonge man een periode had doorgebracht onder de anarchistische beweging in Spanje. Hij was er nog altijd heel enthousiast over. Ik heb gezongen tijdens zijn uitvaart en hiermee zijn strijdgevoel voor een humane wereld in mijn hart gesloten.

Een vrij rechtvaardig gevoel kan het in Spanje destijds naar alle eerlijkheid echter niet hebben geschonken, maar eerder een wij (arbeiders) en zij (bourgeoisie) situatie. De sociale kwestie liep uiteindelijk vast in de voortdurende klassenstrijd. Het probleem wat men had overzien was, dat men de onteigende grond- en kapitaalbezitters had uitgerangeerd en niet had betrokken in de overgangstijd.

Een ding is zeker, het vereiste een enorme moed, saamhorigheidsgevoel en creativiteit, om onderling als burgers met een weggevallen kerk-, staats- en kapitaalmacht zelf greep te krijgen op de situatie. De productiemiddelen waren in handen gekomen van de arbeiders, maar hadden ze de capaciteiten om hier goed mee om te gaan? De uitdaging was om de juiste, bekwame, personen verantwoordelijke posities te geven, zonder dat deze daarbij macht uit wilden oefenen ten koste van het arbeidersideaal en van de maatschappij als geheel. Op eigen kracht, los van kerk, politiek en vakbond waren de arbeiders in een situatie gekomen om deze enorme maatschappelijke klus te klaren. Het uitgangspunt van de arbeiders was het omwerken van een kapitalistisch systeem, waarbij de mens aan de machine stond te werken. Maar welke inspiraties kon hun nieuwe maatschappijvorming voeden? Ze hadden niet veel meer voorhanden, dan de naklinkende oude kerkdogmas, de populaire materialistische natuurwetenschap met haar ‘recht van de sterkste’-mentaliteit en de communistische ideologie. Was dit praktisch toepasbaar in een alternatief? De economie kon in het chaotische Spanje nauwelijks en niet tijdig op orde gebracht worden met een goede afstemming tussen werkers, handelaren en consumenten. Het initiatief om een gedicteerde maatschappijvorm te transformeren wankelde en een angstaanjagende terreur van de oude machten lag op de loer.’

Bestellen van dit boek.

Deel 2 Ommuurd en ingesluisd’. 2020 € 20,99, 200 pagina’s. Bestel dit boek rechtstreeks bij gerritimpens@gmail.com. De winstmarge voor de auteur is kleiner wanneer via uitgever BoekScout wordt besteld. De opbrengst komt ten goede aan Stichting Thiru Valagum Farm (www.heilzame-aarde.nl).

Hoofdstukken en paragrafen van ‘Ommuurd en ingesluisd’.

Inleiding ‘In het leven gevallen’.

Even schrikken. - De nepooievaar. - Van vruchtwater naar doopwater. - De kosmische
levenscyclus. - Een pril 'ik'-bewustzijn onder het glazen dak. - Gevormd uit
polderklei. - Onder de bescherming van de gekroonde maagd, martelares en
prediker Elisabeth. - Het hart dat in het kanaal viel.

Hoofdstuk 1 ‘Onder de vleugels van de nonnen’.

Indalen in het kinderlichaam. - Leren lopen en spreken. - De eerste schooldag. -Naar de
kleuterschool. – De jaarfeesten. - Klaar voor de lagere school.

Hoofdstuk 2 ‘Jongensschool’.

Naar de grote school. - De vrome heilige. - Rabarberplant. - Engeltjes in het
klaslokaal. - De trampoline. - Het meetlatbewind. - Hoera! - De dirigentenstok.
– Vlinders en vliegtuigen. - Schaakmat. - Tientallen 'godverdommes'. - Naar
school, werken en trouwen. - Het leven is als een circus. - Schooltelevisie. -
Aan je lot overgelaten onder de kerktoren. - Lekker spelen. - Bomen planten. -
Zwemmen. - In de zeik gezet. – “Maar oma toch!” - Boekenwormen. - De klokken
van de toren. - Op de schietstoel naar de jeugd.

Hoofdstuk 3 ‘Ingesluisd voor open zee’.

“Silence in ‘t oilenkot!” - Trompetter in hart en ziel. - Naar het Jansenius Lyceum. -
De brugklas. - In de bus. - Stopgezet Wetenschappelijk Onderwijs. - Met
knakkende knieën op weg naar de zelfverwerkelijking. - Gedwongen keuze van
beroepsrichting. - Als een bloeiend vlasplantje. - En een wereld van plezier
brak open. - Het IJzeren Gordijn. - Leerling in broederschap en solidariteit. -
Verplegen en verzorgen als levenstaak. - Geslaagd, maar dan?

Hoofdstuk 4 ‘Toen ik mijn geweertje brak’.

Met mijn Sasse dialect naar de academie. - Ondertussen in Sas van Gent. –
Arbeiderszelfbestuur in plaats van arbeid als koopwaar. - De jonge vent die op
een nulpunt uitkwam. - Socialisme en pacifisme. - Ludieke acties. - Zonder
stropdas op personeelszaken. - Het diploma dat de kluis in ging.

Hoofdstuk 5 ‘Levensloop van onderwijs’.

De eerste ommuring. - Het onderwijs onder Karel de Grote. - Het aan de aarde gekluisterde mensbeeld. - De kathedraalschool van Chartres. - Leerling, gezel en meester. - Strijd om het spirituele of rationele gedachtegoed. - De ontmenselijkte wetenschap. - Fysiek macro- en micro-onderzoek. - De Duytsche Mathematique. - Toen het hart een pomp werd. - Stamvader van alle kinderboeken. - Proefondervindelijk en nuttig onderwijs. - De mens als lege zak. - De wens tot uniforme spelling. - Avontuurlijk romantisme. - De verwensing tot uniforme spelling. - Schoon Vlaams op school. - De mens als dier. - De hartepedagogiek. - Opmaat tot de Ubermensch. - De technisch-chemische geneeskunde en het input-output-onderwijs. - 'Donker land'. - Leren samen leven en werken voor een samenleving die goed werkt. - De micro-kosmische mens uit het macro-kosmische universum. - 'Vreihijdt' van spelling? - Een grabbelton van onderwijsmethodes. - Onderwijs ten behoeve van volwaardig wordende mensen. - De gelijkgeschakelde systeemmens. - De elektro-magnetisch ingesponnen mens. - Macro-kosmisch denken en ritmisch onderwijzen.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Vanuit de donkere onderaardse tunnel naar open zee. Boekdeel 2.

‘Enkele individuen uit de machtspiramide onder de loep genomen’.

‘Het opklaren van de levensenergie in de omgeving’.

‘De levende licht essentie van het kind wordt ontnomen.’

‘Waar zwart magische symbolen en objecten toe leiden’.

‘De strijd om de heerschappij over de tempels van de aarde-Deva’s.’