Vanaf het Romeins bestuur tot de duik in de subnatuur. Boekdeel 3.

Het motief van dit boek.

Deel 3 ‘Het vervlogen burgerschap en ambachtsleven’.

Zoals dusver bij al mijn ‘Onderweg met
Moeder Aarde’ boekdelen, tracht ik per beschreven thema de geschiedenis
dusdanig te beschrijven dat het geen gestandaardiseerde voorgeschreven verhalen
meer zijn. Noch presenteer ik uit de duim gezogen beschouwingen. Het aantal
voetnoten toont dat ik de inhoud baseer op gedegen onderzoek met een hoog
waarheidsgehalte. Delen 3 en 4 en het aankomende deel 5 behandelen het
evolueren van het staatsleven en de economie van de afgelopen twee millennia in
m.n. West- en Midden-Europa. Het auteurswerk vormt een neerslag van geschiedkundig
onderzoek waar ik persoonlijk behoefte aan heb, om mijn leven zo goed als
mogelijk in een waarachtige context van het maatschappelijk leven te plaatsen.
Wellicht vormen de boeken ook welkome leesstof voor mensen met interesse voor
wat er vaak verscholen is gebleven achter de sluiers van een gereglementeerd
wereldbeeld.

De schrijver van dit boek.

Geboren
in Zeeuws-Vlaanderen in 1959 als Gerrit Impens ben ik sinds rond de
millenniumwisseling ecologisch zorgboer in Zuid-India. Opgeleid als
personeelswerker / organisatie-ontwikkelaar en opbouwwerker middels
biodynamische landbouw onderzoek ik al schrijvende de geschiedenis waaraan ik
me verbonden voel vanuit diverse perspectieven. Dit doe ik vanuit het devies:
‘Kent de mens zichzelf, Wordt zijn zelf de wereld; Kent de mens de wereld,
Wordt de wereld zijn zelf.’

Het vers bij aanvang van dit boek.

‘Mens in zijn element’.

Voor de mens die op aarde incarneert in het warme bloed,

werkt moreel zelfbewustzijn als een helende gloed.

Voor de mens die op aarde inademt het leven,

doet er goed aan om met de ander mee te leven.

Voor de mens die op aarde grotendeels uit water bestaat,

kan het aanvaarden van het leven als kracht geen kwaad.

Voor de mens die op aarde het stoffelijk lichaam aanvaardt,

weet dat slechts het eeuwige leven blijft bewaard.

G.I.

De flaptekst.

'Dit
boekdeel eindigt met 'De duik in de subnatuur' als begin van de technocratie.
Hierin zijn we nu verstrengeld geraakt en behoren een opwaartse sprong richting
het licht te maken. De geschiedenis toont hoe de mensheid in de tentakels van
het aardse denken terechtkwam. Terwijl de geldadel in opmars kwam vertoefde de
ontstane arbeidersbeweging in duisternis. Een terugwaartse blik stuit op de
opkomst van een wereldmacht ten koste van de burgerbeweging. We zien naties
ontstaan met een centralistische machtsstructuur, de verkwanseling van de ware
intenties van Europa en de in de loop der eeuwen ontstane Europese
bevolkingsgroepen met hun roep naar vrijheid. Welke rol speelt het beeld van de
leeuw in onze cultuur? We ontdekken dat de mensengemeenschappen evolueerden
middels diverse bewustzijnsniveaus en de bovenwereld hier nog altijd een vitale
rol in speelt. De mensheid beleefde zichzelf heel anders ten tijde van het
Romeinse Rijk en het tribale Europa.'

Een fragment.

Uit Hoofdstuk 7 ‘De duik in de sub-natuur’, § ‘Tussen de reuzennaties in’:

‘De
Nederlandse Republiek wist geen kleur te kiezen en bleef in 1756 neutraal en
tevens weinig florerend tijdens de ontstane Zevenjarige Oorlog. De politieke
democratische impuls van Willem van Oranje leek in het verleden weggezakt te
zijn. Door het overheidsbeleid te standaardiseren en hiermee de mens gelijk te
schakelen werd het uitzicht op een democratie met haar doctrine van
gelijkwaardigheid problematisch. Zoals we reeds vernamen, was de beklemmende
statistiek en de burgerregistratie al op gang gekomen. Om de ingebondenheid te
boven te kunnen komen, werd de burger nu in feite gedwongen autonoom en
zelfstandig te gaan opereren. Daar was wakkerheid en durf voor nodig. Jazeker,
toen ook al. Maar vandaag nog des te meer! Met afhankelijkheid van autoriteiten
was er geen vrijheid mogelijk en dat wisten de absolute heersers maar al te
goed.

De
persoonlijke uitdaging, om als individu een eerlijke sociale bijdrage te kunnen
en willen geven aan de maatschappij, werd de burger niet gegund. Waren de
autoriteiten niet altijd op hun dood voor burgeropstanden? De mens mocht
blijkbaar geen vorderingen maken, die niet onder de controle van de staat
gestuurd konden worden, ten behoeve van de kolonialistische, liberalistische en
veel later ook de communistische en fascistische maatschappijvormen die allen
immorele vormen van materialisme zijn. In feite moesten de mensen op het niveau
van het Romeinse burgerschap blijven, zonder dat men kennis verkreeg wat ware
vrijheid was. Hier is niet het soort vrijheid bedoeld, waar de afgelopen
decennia repressieve Amerikaanse presidenten de mensheid een loer mee draaiden;
mogen stemmen op wisselende gezichten die dezelfde verborgen intenties
bewerkstelligen.

De
burgers poogden reeds vanaf de zestiende eeuw op eigen benen te staan, voor
zich zelf te zorgen en als ontwakende persoonlijkheid, als je eigen
gewetensvolle majesteit, jezelf emanciperen van de maatschappij om deze vanuit
dit vrije uitgangspunt te dienen. Niemand hoefde de mens, sinds de intrede van
de vijfde na-Atlantische cultuurperiode die begon rond 1413, meer te vertellen
welk geloof of politieke richting men moest aanhangen. Enkel een vrij, wakker
en moreel individueel bewustzijn leidt tot duurzame samenwerkingsvormen van
mensen.’

Bestellen van dit boek.

Deel 3
‘Het vervlogen burgerschap en ambachtsleven’. 2021 € 22,50, 258 pagina's.
Bestel dit boek rechtstreeks bij gerritimpens@gmail.com. De winstmarge voor de
auteur is kleiner wanneer via uitgever BoekScout wordt besteld. De opbrengst
komt ten goede aan Stichting Thiru Valagum Farm (www.heilzame-aarde.nl).

Hoofdstukken en paragrafen van ‘Het vervlogen burgerschap en ambachtsleven’.

Hoofdstuk 1 ‘Romeins bestuur’

Van loeiend tot rollend geld. - Verrijzen met loodzwaar tribaal schoeisel. - Morienen als voorchristelijke Sassenaren. - Toen Asterix naar België kwam. - Koning Ambiorix en de volksinspraak. - Rivierenvaart en herenwegen. - Toen de groepsmens een 'ik'-mens werd. - Koningin Europa werd van haar troon gestoten. - Beter een bedelaar op aarde, dan een gevangene in de hemel. - In vuur en vlam met Veleda. - Anaëls nieuw licht. - Individueel burgerschap en meer belastingheffing. - De persoonsverheerlijking van een Tilburgse keizer. - Toen Vlaanderen nog Belgica II heette.

Hoofdstuk 2 ‘Oud stammenrecht op de schop’

Politici waren 'populares'. - De veranderende levenskrachtenaura boven ons landschap. - De laatste keizer over het gehele Romeinse Rijk. - Strijders voor democratie. -Tribaal koningschap met het formeel kerkelijke mes in de rug. -Inspiratie voor een wijs koningschap. - Aan zee en overzee. - De persoonsgebonden monarchie. - Van woudmeester tot gouwgraaf. - Leenheren en leenmannen. - De kunstzinning geïnspireerde ambachtelijke maatschappij. - Boudewijnen en Vikingen. - Het Heilige Roomse Rijk van de Duitse Natie.

Hoofdstuk 3 ‘Patroonheilige van het bier’.

“Proost! Op je gezondheid.” - Gildenmeesterbiertjes. - Franciscus Impens de Latemse herbergier. - Multinationalbiertjes.

Hoofdstuk 4 ‘De Vlaamse leeuw’.

De tijdgeesten
en de adelijke bloedlijn. - De middeleeuwse stad. - Wol en laken, vlas en
linnen. - De gildegemeenschap. - Op de dagmarkt. – Naar de jaarmarkt. - De
Hanze. - Het geldverkeer. – Het wegverkeer. - De binnenvaart. - De zeevaart. -
De eerste oorlogsvloot en de bijkomende expansiedrang. - Een hemels appèl tot
actie zonder verstoring. - Vlaamse gravinnen. - De leeuw als beeld van de
allerhoogste moraliteit. - Het begin van de Franse en Engelse nationale
uitstraling. - De Guldensporenslag en de heropleving van de volkse
gildeinvloed. - De leeuw die te hard brulde. - De staat werd soeverein en de
burger hield men klein. - De belforttoren die verrees boven de opstandige
hongerige burgers. – “Verduiveld nog aan toe!” - Rond 1400 heeft het honderd
jaar gedonderd. - Zeggenschap eisende burgers onder groeiende territoriale
machten. - De zwarte dood. - De laatste onafhankelijke Vlaamse graaf. - Het
kaartspel.

Hoofdstuk 5 ‘Onder het Gulden Vlies en het Heilige Roomse Rijk’.

In de
startpositie voor een wakkere zielegesteldheid. - Een Bourgondisch
huwelijksfeest en de aanzet tot de Staten Generaal. - Kapers aan de kust. - De
aanvang van ambachtelijke technologie. - De roep naar burgerlijke vrijheid en
religieuze tolerantie en de Orde van de Kousenband. - De Orde van het Gulden
Vlies. - Einde van honderd jaar oorlogen. - Het machtshuwelijk tussen
Bourgondië en Oostenrijk. - Met de Vrede van Cadzand werd de burgerinspraak
verpand. - De mondiale grenzen heropend. - Het waanzinnige einde van Johanna en
Filips. - De bloesemtijd van de kersenboom. - De Gentse stroppenkeizer die om
vergiffenis vroeg.

Hoofdstuk 6 ‘Vrij burgerschap tegenover staatsbeteugeling’.

Doods
denken en de opwaartse geestesstrijd. - Hemel- en aardebevolking. - De burger
als nederig gemeenschapslid of zelfbewuste fonkelende ster. - Het
Rooms-reformistisch stierengevecht. - Een leeuwenborst met democratische
intenties. - Oranjes onvoorwaardelijke eindstrijd. - Het Gentse bolwerk, de
burcht van het land van Waes en de poort van Vlaanderen. - Op naar zelfbestuur
zonder staatshoofd. - Betaalmiddelen en rekenmunten. - Het oevervolk en het
wegzwerven overzee. - De allereerste geboortegolf van economische mensentypes.
- Praktische vondsten dankzij de zich vestigende aardelogica. - Volkszielen,
natievorming en menselijke heroriëntatie. - Vlaams- en Gallisch België. - De
eerste dolksteek in het hart van Europa. - Het smeden van Zuid aan Noord ging
overboord. - Toen Sas van Gent weer Oranje kleurde. - Nationale handelsagressie
als voorbereiding tot de moderne mondiale handelsdraken.

Hoofdstuk 7 ‘De duik in de sub-natuur’.

De wereld
die op wieltjes liep. - De duik van de wetenschappers. - De bakkerij die
ondergronds ging. - Het ijzeren wezen dat siste en ratelde. - De nationale bank
die privé was. - Belgium Austriacum. - De Zeeuwse slavenhandel en de werkloze
wevers. - Oranje boven of kopje onder in de gracht. - Tussen de reuzennaties
in. - Het aardse intellect op een zwaar wegend voetstuk. - De koelbloedige
verscholen macht die rooft en doodt. - De gewapende burgerzin voor democratie.
- De Leie-Vlamingen en de Schelde-Vlamingen. - De koning te rijk met de
terugkomst van de Republiek. – “Weg met de Republiek, leve de Franse koning!” -
De verkwanselde Europese eenheid. - Soeverein Vorst-en-dom der Verenigde
Nederlanden. - De niet vrij verkozen Belgische koning. - Het kwaadaardige
broederschap van de dood. - Gouden koetsen en knorrende magen. - Van
windmolenaar tot stoommeelfabrikant.

Afbeelding: Maquette Vesting Sas van Gent Gloriejaren.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Vanaf het Romeins bestuur tot de duik in de subnatuur. Boekdeel 3.

‘Ze dachten dat ze vrij waren.’

De vierde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het mensenrijk.

De derde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het dierenrijk.

‘Er valt veel te zeggen over het geboortejaar 1933 van Technocracy Incorporated.’

De tweede Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het plantenrijk.