Leer de leeuwenkracht uit de hartetaal die Europa voortdurend doorklinkt. Boekdeel 4.

Het motief van dit boek.

‘Onderweg
met Moeder Aarde. Deel 4 De gemuilkorfde Europese leeuw’ beschrijft een
cultureel omslagpunt in de Europese geschiedenis, welke is gemanipuleerd ten
koste van het welzijn van de bevolking. Het kolonialisme begon op een einde te
komen, maar bepaalde kringen bleven het accent leggen op de bescherming van het
eigen welzijn. In Midden-Europa was duidelijk de kiem gelegd om vanuit originele
impulsen te gaan werken. Het materialisme en het verlichtingsdenken raasden
echter als een stormram over Europa. Het jonge aankomende Duitsland had
weliswaar de capaciteit in zich zonder centralistisch machtsbestuur en middels
de romantiek tot een hernieuwing van een vrije spiritualiteit en wetenschap te
komen. Duitsland baseerde haar ontwikkeling tot natiestaat echter op
nationalisme, militarisme en industrialisatie. Waarheid, schoonheid en goedheid
verwelkten. Dit boekdeel behandelt de periode vanaf 1800 tot 1946.

De schrijver van dit boek.

Geboren
in Zeeuws-Vlaanderen in 1959 als Gerrit Impens ben ik sinds rond de
millenniumwisseling ecologisch zorgboer in Zuid-India. Opgeleid als
personeelswerker / organisatie-ontwikkelaar en opbouwwerker middels
biodynamische landbouw onderzoek ik al schrijvende de geschiedenis waaraan ik
me verbonden voel vanuit diverse perspectieven. Dit doe ik vanuit het devies:
‘Kent de mens zichzelf, Wordt zijn zelf de wereld; Kent de mens de wereld,
Wordt de wereld zijn zelf.’

Het gedicht bij aanvang van dit boek.

'Het Europese leeuwenhart'.

De negentiende eeuwse Romantiek

bracht Midden-Europa tot een optimale piek.

De Europese leeuw, heersend over zijn land

zag dit graag door vredevolle burgers bemand.

Het denken vrij,

de gevoelens blij.

De daadkracht dienstbaar,

in een landschap met een natuurlijk gebaar.

Maar door de opkomst van de centralistische macht,

heeft men de ware culturele impuls veracht.

De leefomgeving werd harteloos naar 's mensen handen gezet,

en men heeft voor de levenschenkende ritmes der natuur niet meer opgelet.

Het leefmilieu werd tot een opsomming van doodse dingen,

zonder dat men de taal van het zonneritme wenste te bezingen.

De nog jonge ziel van het verenigde Duitse volk,

werd algauw van haar hartslag beroofd als door een dolk.

De Europese leeuw zal echter blijven brullen,

en een verrezen gemeenschap en landschap doen onthullen.

Dit is onmogelijk middels een ideologische wereldorde,

Schep daarom een vrije, vreedzame en dienstbare maatschappijorde

G.I.

De flaptekst.

'De
gemuilkorfde Europese leeuw' brengt de lezer vanaf het romantisme rond 1800 tot
het eind van het nazisme in 1945. We zien de hiërarchische structuur toegepast
worden in de economische sfeer, wat ooit het kerkinstituut vorm gaf. De macht
die de monarchen naar zich toetrokken, kwam terecht bij de industrialisten. Een nieuwe maatschappelijke
top en een andere gecentraliseerde macht ontstonden met de opkomst van de
eenzijdige economische mensentypes. Het historisch verhaal speelt zich af over
een groot gebied van Europa en betrekt er ook de westerse invloeden bij. Een
lang verborgen gebleven politiek en zakelijk streven voor werelddominantie
wordt uit de doeken gedaan, en brengt een waarheidsgetrouw en tevens repulsief
beeld over de tragiek van de eerste helft van de twintigste eeuw. Maar ook
wetenschappelijke, vreedzame en solidaire alternatieven worden beschreven, want
het donkerste materialisme werd sinds 1899 achter ons gelaten. Dit boekdeel is
tevens een bewustzijnsoproep voor het heden.'

Een fragment.

Uit Hoofdstuk 1 ‘De zwarte ideologie en de gesloten harten’, § ‘Het ideeëngoed dat
geen vruchten afwierp’:

‘Het
burgerlijk materialisme had een onwankelbaar vertrouwen teweeggebracht in een
eenzijdige vooruitgang, gebaseerd op de natuurwetenschappen. De adel en de
grootindustrie brachten de maatschappelijke leiders voort. Deze dominantie werd
echter wel beantwoord door de jeugdcultuur, de vrouwen- en de
arbeidersbeweging. Cultuur en wetenschap trachtten nieuwe horizonten te openen.
Europa zocht uit eigen gelederen naar nieuwe waarden en licht, om uit de
donkerte van de industriële revolutie en de zwaarte van het materialisme te
verrijzen. De mens verzocht de normen zelf in te vullen, terwijl de staten de
normen wilden beheersen. Dit drukte zich bijvoorbeeld uit in de muziek, de
schilderkunst en de literatuur van rond 1900. Allerlei aardige initiatieven
werden ondernomen in de maatschappij, zoals het navolgende voorbeeld toont.
Reeds vóór de door de burgerij nauwelijks voorziene Eerste Wereldoorlog,
richtte de Nederlandse vegetariërsbond verzoeken aan gevangenissen, om
gedetineerden te kunnen laten kiezen voor een vegetarisch maal.
Dienstweigeraars waren vaak vegetariër en voor hun dienstweigering belandden
deze in de gevangenis.

Naar het einde van de negentiende eeuw
was Rudolf Steiner met name in Berlijn betrokken bij de apolitieke opleiding
van de arbeidersbeweging. Dat zijn levensinzichten omtrent mens en maatschappij
gewaardeerd werden, bleek bijvoorbeeld uit zijn voordracht in 1900 voor een
publiek van zevenduizend mensen in de Berlijnse Circustent. Blijkbaar was er
ten tijde van het hoogtepunt van het burgerlijk materialisme een doorbraak
mogelijk, voor het opnemen van een holistische levensbeschouwing. Omdat de
leiders van de arbeidersschool, waar Steiner actief was, vreesden voor de
'wetenschap van de vrijheid' werd hij de deur gewezen. Het proletariaat werd
volgens hen maar beter middels een 'verstandige dwang' onder controle gehouden.
Rudolf Steiner stootte op de moeilijkheid, dat socialisten spiritualiteit op
afstand hielden en spirituele en mystieke kringen een praktische sociale impuls
afwezen.’


Bestellen van dit boek.

Deel 4 'De gemuilkorfde Europese leeuw'. 2022 € 22,50, 268 pagina’s.

Bestel
dit boek rechtstreeks bij gerritimpens@gmail.com. De winstmarge voor de auteur
is kleiner wanneer via uitgever BoekScout wordt besteld. De opbrengst komt ten
goede aan Stichting Thiru Valagum Farm www.heilzame-aarde.nl


Hoofdstukken en paragrafen van ‘De gemuilkorfde Europese leeuw’.

Hoofdstuk 1 'De zwarte ideologie en de gesloten harten'

De niet
democratisch gekozen pastoor, burgemeester en bedrijfsdirecteur. - Het kind van
Europa. - De bourgeoisie gooide de doek in de ring. - De Pruisische
nationalistische aristocraat die het spoorwissel omgooide. - Het gedwarsboomde
Amerikaans-Russisch verbond en de mandatering van de politieke koers. - De
lange termijn dominantie over Europa in kaart gebracht. - De laatste Duitse
keizer. - Individueel bewustzijn als eis van de socialistische beweging. - Denken,
voelen en willen als metalen koninkrijken. - Zonnekrachten in mensenharten. -
De sociale kwestie die de industriële ontwikkeling dwars zat. - De sociale
beweging in het politieke vangnet. - De mens tussen geest en materie. - Olie en
verwarring stoken. - Katholieke optiek in de politiek. - Vredesbesprekingen en
rommelende machtsstrategie. - Het ideeëngoed dat geen vruchten afwierp. -
Sociale tegemoetkomingen en zakelijke sprongen. - Samengeperst uiteengevallen
licht.

Hoofdstuk 2 'De technocratische aanval op de morele cultuur'

De
vermomde draak en de bedrogen prinses. - De Berlijn-Baghdad spoorlijn. - De oom
van Europa. - Het zwarte Amerikaanse goud. - De zichzelf heilig verklaarde
draak en zijn ententes. - Goetheanisme tussen sociaaldarwinisme en staatscommunisme.
- Hoe olie de alcohol overwon. - Europa als westers schaakbord. - De
aangestuurde geldcrisis als machtswapen. - Het koningshuis van de bedrogen
prinses. - De leugen die de persvrijheid arresteerde. - De geprezen politicus
in drakenschubben. - De werkelijke draak die bijna uit zijn schulp kroop. - Het
afsluiten van de Duitse oliekraan. - Dovemansoren en bevolkingsinperking. –
Bloedgeld op Kerstavond. - In de neerwaartse vortex getrokken. - De
geografische dubbelganger. - Een centrale staat of een mensengemeenschap op
maat. - Oorlogsindustrialisatie versus een humane civilisatie. - Oorlog over de
grens van de dood. - De overdonderde daadkracht voor het goede. - Toen het
kwaad verrees. - Neutraal met de handel aan de haal. - Mosterdgas als geneesmiddel.
- De versterking van de wereldmacht. - De geografische Amerikaanse uitbreiding.
- Vrij van de tsaar maar gebonden aan de staat. - Toen vrijheid, gelijkheid en broederschap weer
aanklopten. - Nieuwe Europese en Arabische landkaarten. - Geïnspireerd aan de
slag. - Hemelmensen en aardemensen.

Hoofdstuk 3 'Het overmande en verscheurde continent Europa'

Het
opgelegde sociaaldarwinisme. - Horen, zien en zwijgen met de propagerende
schijnrealiteit van radio, foto en film. - De sociale driegeleding voor een onafhankelijke wederopbouw. - De dood en het
kwaad als onloochenbare bittere noodzaak voor het eeuwig leven en het goede. -
Het gebroken geweertje. - De monetaire coup van Midden-Europa. - Het kwaad dat
met geen krachtig alternatief werd geconfronteerd. - De zichzelf opofferende
mens als gemanipuleerd hulpmiddel voor een noodlottige toekomst. - De
antikapitalistische kapitalist die dienstbaarheid nastreefde. - Over de Raad
der Goden en professor Trifonius Zonnebloem. - Nationaal-Socialisme als stroman
van het Anglo-Amerikaanse imperialisme. - Opwaarts met de
levenskrachtenwetenschappers uit Midden-Europa. - Oorlogspolitiek. – 'Uncle
Sam' graaide naar Londen, Berlijn en Moskou. - "Heil Hitler" versus
"Uw naam worde geheiligd". - Het zelf binnen mijn hart.

Nawoord

Het abstraheren van de natuur en de gemeenschap, individueel (on-)beantwoord.

Afbeelding:
Kaspar Hauser ‘Het kind van Europa’ monument in Ansbach, Beieren.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


Leer de leeuwenkracht uit de hartetaal die Europa voortdurend doorklinkt. Boekdeel 4.

‘Ze dachten dat ze vrij waren.’

De vierde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het mensenrijk.

De derde Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het dierenrijk.

‘Er valt veel te zeggen over het geboortejaar 1933 van Technocracy Incorporated.’

De tweede Adventsweek voor Kerstmis. Visie op het plantenrijk.