‘Ik zal alle legerkampen sluiten en de strijdkrachten thuis brengen!’

‘I'll CLOSE all the military bases and bring the troops home!’

Zulke woorden ontroeren mij diep. Oorlog en vrede is een wederkerend thema in mijn boekenreeks ‘Onderweg met Moeder Aarde’. Ooit was ik me innerlijk aan het voorbereiden militaire dienst te weigeren. Plotseling werd de dienstplicht met een jaar vervroegd, waardoor ik werd vrijgesteld. Ik vond het jammer dat de uitdaging om dienst te weigeren hiermee verviel.

Onlangs werd de titel van deze blog uitgesproken en door miljoenen mensen gehoord: Robert Kennedy: I'll CLOSE all the military bases and bring the troops home! https://www.youtube.com/watch?v=7OsQ4TMzN7Y&t=141s

Protestliederen uit mijn kinder- en jeugdjaren bleven lang nagalmen, maar hier verwijs ik graag naar een meer recente vredesoproep: Mike Love - No More War (Live - At Home in Hawai'i) https://www.youtube.com/watch?v=oQ26kbvqs4g

Enkele fragmenten uit ‘No More War’ door Mike Love:

‘So I'm taking a stand And I'm making demands And I'll stand even if I have to stand alone And say bring the troops back home… So mister soldier man I'm begging you to come back home Oh, military man Leave them war machines alone 'Cause them politicians sit in their mansion Reaping all the benefits While you lay dying in the trenches And they don't give a shit… We don't wanna see No, no more of our brothers Coming home in body bags Wrapped up in American flags Blood in American flags We don't wanna see, no more Villages burned to the ground We don't wanna see, no more Innocent victims dying No more orphaned babies crying We don't want no more, no more No more war!’

Wie de geschiedenis van de zich herhalende (wereld-)oorlogen kent begrijpt beter de huidige wereldbrand. De navolgende fragmenten dragen hieraan bij en doen de lezer hopelijk besluiten een boekdeel aan te schaffen.

Deel 2 'Ommuurd en ingesluisd'. 2020 € 20,99, 200 pagina’s.

Hierin wordt onder meer mijn jeugd beschreven toen ik actief betrokken werd in socialisme en pacifisme en ik mijn onrijpe wereldbeeld botvierde middels ludieke acties. Stapsgewijs wordt ook de ontmenselijking van het mensenrijk op aarde in de historie geplaats, als een strijd tussen goed en kwaad.

Deel 3 'Het vervlogen burgerschap en ambachtsleven'. 2021 € 22,50, 258 pagina’s.

Dit boekdeel grijpt terug tot de strijd die werd gevoerd tussen de Romeinen en de stammenbevolking van wat nu Vlaanderen en het Nederland van onder de rivieren wordt genoemd. Het handelt over de eerste strijders voor democratie, de eerste oorlogsvloot op de Noordzee, over de soevereiniteit van de opkomende staten en het kleinhouden van de burgers, het eerste ontvonken van een etisch individualisme, zelfbestuur, de allereerste ontmanteling van het Europese continent, slavenhandel, verscholen machten zoals ordes en broederschappen en de onopgeloste sociale kwestie van de 19e eeuw.

Deel 4 'De gemuilkorfde Europese leeuw'. 2022 € 22,50, 268 pagina’s.

Dit boekdeel doet de vastgelopen sociale kwestie uit de doeken die ontaarde in de Eerste Wereldoorlog. De mensheid evolueerde niet of nauwelijks mee met de
gewijzigde tijdgeest, zodat het kwaad ten volle verrees.

Uit hoofdstuk 5 ‘De zwarte ideologie en de gesloten harten’, § Vredesbesprekingen en rommelende machtsstrategie:

‘Het was 1899, het einde van het Kali Yuga, het duistere tijdperk. Op initiatief van tsaar Nicolaas II van Rusland kwam in dat jaar de eerste Internationale Vredesconferentie van Den Haag bijeen. … Voor het zich ontwikkelende Rusland was een duurzame vrede in Europa van belang, terwijl ongezien een occulte strijd om de wereldmacht werd gevoerd. Gezien het gespreksthema in Den Haag was er geen vanzelfsprekende garantie voor vrede in Europa en was de oproep tot een dialoog reeds heel dringend.

Het Permanent Hof van Arbitrage kwam hier uit voort. Dat de bouw van het Vredespaleis met name door de … Amerikaanse monopolist en filantroop Andrew
Carnegie (1835-1919) werd gefinancierd, maakte de intenties van het initiatief ietwat ongeloofwaardig. Hij was een lid van de … invloedrijke diplomatieke Pilgrims Society.’

Uit hoofdstuk 2 ‘De technocratische aanval op de morele cultuur’, § Oorlogsindustrialisatie versus een humane civilisatie:

‘De industrialisatie was al snel in een onbestuurbare macht uitgemond, welke mensenmassa’s meesleurde. Door het standaardiseren van de montageonderdelen van geweren was het in de Verenigde Staten op het eind van de negentiende eeuw plotseling mogelijk geworden een grootschalige wapenindustrie te ontwikkelen. De am-bachtelijke cowboywapens werden serieproducten. Met wapens in de commercie konden oorlog en handel elkaar voortdurend in evenwicht houden.’

Uit § De overdonderde daadkracht voor het goede:

‘Uit zelfbehoud werd hardnekkig aan de eenheidsstaat van Oostenrijk-Hongarije vastgehouden, waardoor een grensoverschrijdend cultureel leven tussen de volken werd ingeperkt. Het was slechts afwachten tot de ineenstorting van een uit de tijd zijnde staatsvorm, om daarna alternatieven de vrije loop te geven, of vast te houden aan de oude orde en een oorlog te laten uitbreken. Een vreedzame conflictoplossing was mogelijk geweest! Door een cultureel en rechtsleven en ook een zelfstandig economisch leven in internationale samenwerking te laten ontwikkelen, had er een drieledige Europese samenleving kunnen ontstaan. Een dergelijke oproep tot gezondmaking van de gemeenschappelijke Europese volken was in Frankrijk al veel te horen geweest en in de kiem gesmoord….

De Europese staatshoofden werden met een verdoofde redelijkheid voor het lot van Europa in een totale oorlog gedreven. Het slechts ten dele verworven stemrecht van de burgerij werd niet in acht genomen. Regeringen en overheidsdiensten van de centrale machten waren nog altijd in handen van de adel en de hogere burgerij. Vooral posities bij justitie en defensie lagen in de klassieke machtsklassen. Topposities bij het leger waren in de praktijk adellijk.

Grote aantallen mensen zouden sterven, gebaseerd op een nooit eerder vertoonde grootschalige industriële aanmaak van wapens, munitie en explosieven, inclusief de inzet van gifgas. Met de fatale slagkracht van het machinegeweer wist de elite reeds tevoren dat er vele slachtoffers gingen vallen, die als ‘helden’ in de vuurlinie werden geplaatst. De beslissingsmacht voor een menswaardige toekomst van Europa werd op het spel gezet en was in militaire handen komen te liggen.

De aanvoer van een reeds bestaand tekort aan broodgraan werd aangevuld met wapentuig, aangedreven door buitenlandse olie. Europa werd weldra ongekend bewusteloos geslagen. Vrijheid en democratie werden feitelijk bestreden vanuit de elitaire salons, waar de hogere burgerij ontmoetingen had. De uitbreiding van de westerse macht met meer grondgebied en grondstoffen was het waanwijze doel.’

Uit § Toen het kwaad verrees:

‘Onder de Europese mensheid trad er nu een merkwaardig en tevoren onmogelijk gebeuren naar voren. Er zijn geen gangbare redenen aan te brengen voor het uitbreken van de oorlog, zoals tijdens eerdere gewapende conflicten wel kon. Zoals verduidelijkt: bevonden gevallen wezens zich nu niet onder de aardse bevolking?
Tussen de dertig en veertig mensen namen deel aan de beslissingsprocedure die de oorlog mogelijk maakte. Deze lieden hadden een bijzondere psychische
gemoedstoestand of zielegesteldheid. Ze ervoeren zeker geen klaar en helder individueel bewustzijn, zeker niet gedurende het cruciaal historische jaar. In juli en augustus van 1914 werden onder deze psychische toestand ver strekkende beslissingen genomen. Door de wil van deze mensen drong van onderop iets wezenlijks in hun bewustzijn door. Aan de ene kant werkten de door Michaël naar de aarde verstoten luciferische wezens in het verstand en de voorstellingskracht. Dit kon de mens uit zichzelf tillen. Van onderop werktende ahrimanische wezens in op de wilskracht. Dan willigde de mens slechts principes in. Hiermee was de zelfstandige ‘ik’-kracht van de mens uitgeschakeld en werd het hart gereduceerd tot een onbezielde pomp.

Deze bovenzinnelijke wezens eisten wel degelijk hun plaats op onder de moderne mensheid en het was noodzakelijk hier realiteitswaarde aan te hechten. Spiritueel innerlijk zwakke mensen, die de gulden middenweg kwijt waren geraakt, werden door deze wezens overtroefd. Een niet wakkere en weinig liefdevolle levenshouding vormde een poort tot toegang in de mens voor wezens met kwaadaardige intenties.’

Uit hoofdstuk 3 ‘Het overmande en verscheurde continent Europa’, § Het gebroken geweertje’:

‘… in 1921 werd in Bilthoven de internationale antimilitaristische WRI, de War Resisters’ International, opgericht voor dienstweigeraars en gewetensbezwaarden.
Een aantal stichters en principiële dienstweigeraars waren reeds actief geweest in het verzet tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tien jaar later, vlak voor Hitlers machtsgreep, werd het symbool ‘Het gebroken geweertje’ geïntroduceerd. … De WRI was, niet zonder risico voor de persoonlijke veiligheid, actief tijdens de Spaanse burgeroorlog eind jaren 1930 en wist ook mensen te redden van vervolging door de nazi’s in Duitsland. Mensen die solidair zijn met de beweging dragen het bekende speldje ‘Het gebroken geweertje’ soms nog op hun kleding.

Na een aandacht trekkend Nederlands vrouwencongres tijdens de Eerste Wereldoorlog in 1915 was het Nationaal Comité voor Duurzame Vrede tot stand gekomen en verscheen het Dienstweigeringsmanifest. Vanaf dit moment tot aan de totstandkoming van de Wet Gewetensbezwaarden in 1923 groeide het aantal dienstweigeraars in Nederland van vierhonderd tot drieduizend per jaar. De vredesgroepen steunden de dienstweigeraars via het Nationaal Steunfonds Dienstweigering.

Op een gegeven moment hadden maar liefst driehonderdduizend mensen een collectebusje van het steunfonds in huis. Het geld dat werd gecollecteerd was voor steun aan gezinnen van dienstweigeraars en werkweigeraars bij de wapenfabrieken. …

Het idee voor een duurzame vrede kwam zo maar niet uit de lucht vallen. De vlootwet van 1923 bracht plannen voor investeringen in schepen voor de marine en vliegtuigen voor de luchtmacht. Er kwam hevig protest tegen de uitbreiding van de militaire macht en velen wensten de defensie-uitgaven te beperken. In de politiek werd het pacifisme breed gedragen. Op 23 september 1923 verschenen in Amsterdam zeventigduizend activisten met een petitie tegen de vlootwet aan de Staten Generaal, die één miljoen driehonderdduizend maal was ondertekend. Dit was een enorm aantal voor een land dat neutraal was gebleven tijdens de oorlogsjaren. … De vlootwet werd in de Tweede Kamer met een meerderheid van één stem verworpen. De antimilitaristen moesten zich met de hakken over de sloot tevreden stellen.

In 1924 … ontstonden de Nederlandse afdeling van de Internationale Vrouwenbond voor Vrede en Vrijheid, alsook de Jongeren Vredes Actie. Deze nieuwe vrouwenbond streefde naar (desnoods eenzijdige) ontwapening. De Jongeren Vredes Actie, die zichzelf jong-nieuw-links-pacifistisch noemde, zette zich vooral in tegen het Rode Kruis als kind van de Eerste Wereldoorlog en hulporganisatie van het leger … omdat de hulporganisatie zich conformeerde met oorlog. Op defensie werd nu de helft bezuinigd, alsof de ‘rode’ politieke loper reeds werd uitgerold voor een eenvoudige toekomstige invasie door de oosterburen. De krachten die zich in het geniep achter de democratisch aandoende ontwikkelingen verschuilden, waren al volop hun eigen agenda aan het uitrollen, waar de bevolking geen notie van had.’

Uit § Het kwaad dat met geen krachtig alternatief werd geconfronteerd:

‘De Amerikaanse journalist Milton Sanford Mayer (1908-1986) bezocht Duitsland aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Hij liet in 1939 weten dat de aankomende oorlog niets met de aanpak van het fundamentele probleem in de maatschappij had te maken. Terwijl hij de discriminatie van het Joodse volk afwees werd hij reeds als anti-Joods bestempeld. De achterliggende drijvende zionistische kracht tot wereldbeheersing stelde hij niet aan de kaak. Mayer nam waar dat het Duitse volk beetje bij beetje werd gemasseerd richting de aanvaarding van een totalitaire staat, die in het geheim beslissingen nam over de hoofden van de mensen heen. Het opkomende Duitse regime zette de maatschappelijke ontwikkelingen, waar over het algemeen sowieso al niet veel meer over nagedacht werd, op een verder zijspoor. Zelfs intellectuelen hielden zich maar weinig met het contempleren over fundamentele dingen van het leven bezig en zagen het opkomende gevaar over het hoofd. Het was moeilijk om een objectieve blik op de gang van zaken te houden, omdat men stapsgewijs door het naziregime werd ingesponnen.

Milton Mayer beschreef na de oorlog zijn bevindingen en stelde dat de Duitsers systematisch in een bewustzijnstoestand waren geraakt, waarbij men gelaten op een groot schokeffect wachtte en ervan uitging dat verzet op grote schaal het tij wel zou keren. Er werd weinig protest geuit en verzet gepleegd op de weg naar het zichzelf vernietigende Duitsland. Het kwaad lokte de gemeenschap bijnastilzwijgend in een fuik. De wetten beperkten toenemend de vrijheid, de intimidatie nam toe en men werd niet geacht met de strop rond de nek, die steeds verder werd aangetrokken, pessimistisch of nerveus te worden. Een grote opstand tegen
Hitler-Duitsland vond nooit plaats.’

Uit § “Heil Hitler” versus “Uw naam worde geheiligd”:

‘De Christusimpuls, waar ieder mens zich in vrijheid op kon richten, werd tegengewerkt middels de aandacht voor Adolf Hitler de Führer, die het Derde
Rijk voor ogen had en die de mensen hun vrijheden en rechten ontnam met zijn “Befehl ist Befehl”. Een koninkrijk van het kwaad was in ontwikkeling in plaats
van een hemels koninkrijk. … “Uw naam worde geheiligd” uit het Onze Vader, werd ingeleverd voor “Heil Hitler”, onze leider. “Uw rijk kome” werd vervangen door
het Derde Rijk. … Alle routine en alle gewoontes waren de mensen gedurende de oorlog ontnomen en men was het spoor voor een vrije, democratische en solidaire maatschappijontwikkeling bijster geraakt. Op wat was de nationale staat gebaseerd na de bevrijding? De richting waarop de wereld voort zou moeten gaan werd voorgekauwd door de materialistische priesterkoningen van de economie. …
Hoewel vanaf 1945 de ontwikkelingen plaatsvonden onder de veelbelovende naam wederopbouw, was er sprake van een verdere afbraak. Deze ongezonde neergang was opmerkelijk vanwege de toepassing van de technologie in het natuurlijke milieu en de blijkbaar niet te stoppen wapenwedloop. … Net zoals vandaag, nu er zoveel waarheden worden ontrafeld in een wereld die mede op vele leugens is gebouwd, was het na de Tweede Wereldoorlog een niet mis te verstane uitdaging om de ware natuur van het menselijk wezen te benaderen. Hetzelfde gold na de Eerste Wereldoorlog, maar voor iedere periode telde dat het kwaad zich op een andere manier uitsprak: van automatische wapens en gifgas tot concentratiekampen en atoombommen, terwijl er nu sprake is van het inzetten van elektromagnetische en biologische oorlogsvoering.’

Deel 4 ‘De gemuilkorfde Europese leeuw’ sluit af met een opbeurende beschouwing over een oude mantra uit het Sanskriet: ‘Stralender dan de zon Reiner dan de sneeuw Fijner dan de ether Dit is het zelf De geest binnen mijn hart Ik ben dit zelf, dit zelf ben ik.’

Apparte uitgave: 'De droomrede van koning Allesanders. Een geloofwaardig sprookje'. 2020, € 14,95, 110 pagina's.

In het hoofdstuk ‘De ridder met het zwaard’ zien we de strijd van de exoterische machtsuitoefening. ‘De ridder van het woord’ geeft de omslag tot een esoterische aanpak van maatschappelijke ontwikkeling, dat reeds als kiem tijdens de Middeleeuwen was ontstaan en het verhaal van de Graalridder Parcival voortbracht. Dit boekje over koning Allesanders is onder meer een vredesoproep voor vandaag.

Boekdeel 5 staat nog in de steigers en verhaalt over het sociaal-economisch leven van de tweede helft van de twintigste eeuw. Ook hier komt de vredesbeweging in naar voren terwijl de Koude Oorlog woedt en het IJzeren Gordijn wordt opgetrokken en uiteindelijk wordt neergehaald.

Een betere verkoop van mijn boeken verzekert de mogelijkheid nieuwe boeken uit te kunnen geven. Rechtstreeks bestellen van mijn boeken kan via gerritimpens@gmail.com en garandeert een wat hogere winstmarge ten behoeve van Stichting Thiru Valagum Farm www.heilzame-aarde.nl

Afbeelding: het vredessymbool het Gebroken Geweertje.


Twitter Facebook LinkedIn Volgen


‘Ik zal alle legerkampen sluiten en de strijdkrachten thuis brengen!’

‘Enkele individuen uit de machtspiramide onder de loep genomen’.

‘Het opklaren van de levensenergie in de omgeving’.

‘De levende licht essentie van het kind wordt ontnomen.’

‘Waar zwart magische symbolen en objecten toe leiden’.

‘De strijd om de heerschappij over de tempels van de aarde-Deva’s.’