De blik op morgen vanuit het verleden. Katholicisme, islam, Benedictus & Parzival 1.2
We nemen weer een aantal paragrafen uit de boekenreeks ‘Onderweg met Moeder Aarde’ onder de loep en brengen dit met aanvullende gedachten in een toekomstig perspectief.
Deel 1 ‘Over vrijheid onder het kerkdak’. 2019 € 20,99, 197 pagina’s. Bestel rechtstreeks bij gerritimpens@gmail.com
Hoofdstuk 2 ‘De mens bevrijd uit godenhanden’. § Het aanvechten van de persoonlijke vrijheid.
De Arabieren erkenden het Christuswezen niet als een goddelijk wezen maar beperkten zich tot het aanvaarden van Jezus van Nazareth als zijnde een profeet. Romeinse keizers en katholieke pausen hielpen tevens de bovenzinnelijke wereld te vertroebelen voor de mensheid. De geleidelijke opkomst van de nationale staten duidde erop dat er bewegingen opstonden een hemel op aarde na te streven. Het zich ontwikkelende individualisme bracht met zich mee dat de mens alleen kwam te staan, achtergelaten door de godenwereld. Daarbij eiste de kerk de kennis op van de menselijke geest.
De islam en het katholicisme neigden naar het materialisme waardoor religie en wetenschap van elkaar vervreemden. De mens werd steeds meer een verstandsmens. De islam propageerde een passief intellect dat van buitenaf werd gevoed. (Trek deze overtuiging door tot aan het huidige digitale netwerk). Hiermee werd feitelijk het vrije persoonlijke denken reeds ingetoomd, waar de Europese mens echter zo naar verlangde. Ook de kerk ging hierin mee en reduceerde de mens maar al te graag tot een schuldig begeertewezen, handelend vanuit het onderbewuste, dus niet als zelfbewuste vrije mens.
Het besef onder de Kelten omtrent herhaalde aardelevens van de mens, was door het kerkinstituut in het Tweede Concilie van Constantinopel in 553 ongeoorloofd. Pas ten tijde van het romantisme rond 1800 zou de hergeboorte onder de mens weer worden aangevoeld als een grootse kosmische cyclus waarin karma zich kan uitwerken. En zie hoe verward men hedentendage nog steeds omgaat met reïncarnatie. De mensen van de aankomende gemodeleerde een-wereld-religie beweging grinniken om onze onwetenheden.
De tijdgeest Zachariël (uit de Jupitersfeer) van rond deze tijd (500 tot 850) inspireerde de mens echter om tot diepere inzichten en wijs leiderschap te komen, zelfs gedurende moeilijke periodes: rond het jaar 666! De Europeaan gaf zijn positie daarom ook niet gemakkelijk af aan de Arabieren die toen delen van Europa bezetten. Het was een belangrijke tijd om tegenstellingen te overwinnen, namelijk de neiging tot materialisme aan de ene kant en de wens tot behoud van persoonlijke vrijheid van denken aan de andere kant. Het leiderschap onder de kerkvaders en de monarchen werd vanuit de tijdgeest uitgedaagd samenwerking voorop te stellen en en vrijheid van handelen voor iedereen te garanderen.
Tegenwoordig (rond het jaar 1998 = 3x666) worden we op een andere manier uitgedaagd om extreme opposities te leren overkomen. We leven nu, of je dit nu veronachtzaamt of niet, onder de zonnetijdgeest Michaël. Laten we de ander niet overstralen door een al te fel (zonne-)licht en niet overbodig veel aandacht opeisen voor onszelf, maar toon een hartelijke interesse in elkaar. Dat is zonne-inspiratie.
Hoofdstuk 2 ‘De mens bevrijd uit godenhanden’. § Innerlijk christendom.
De inheemse overtuigingen boetten in omdat Rome daar moeite mee had. Het tribale heilige koningschap had lange tijd opengestaan voor het innerlijke christendom terwijl het daarbij zijn traditionele magische eigenschappen niet prijsgaf. Gedwongen bekering nam toe en de inheemse inzichten werden door de kerk steeds minder getolereerd. Karel de Grote schoof de voor-christelijke godsverering naast zich neer, terwijl hij nog ruimte gaf aan het esoterische beleiden van het christendom. De Keltische volksziel nam afstand van zijn stammen en begon zich over het innerlijke geloof als nieuwe opdracht te bekommeren. De oude Griekse volksziel transformeerde tot een behoeder van het exoterische christendom. Karel de Grote hield voeling met beide stromingen. Hij besloot dat de regel van de Italiaanse kluizenaar Benedictus de enige kloosterregel uit 529 zou zijn in diens rijk met bidden, een nachtwake en arbeiden, ‘ora et labora’. Tijdens de twintigste eeuw lijkt het gemeenschapsleven rond biodynamische landbouw, zoals op enigszins andere wijze ook in de Camphillbeweging (prototype zorgboerderijen), hier een moderne voortzetting op te zijn geweest.
Hoofdstuk 2 ‘De mens bevrijd uit godenhanden’. § Recht door het midden.
Het middeleeuwse Parzivalverhaal zet de toon voor de zoeker van het ware levenspad van de moderne mens gedurende het Anglo-Germaanse cultuurtijdperk sinds rond 1413. Dit is het Vissentijdperk dat tijdens het vierde millennium eindigt. Het verhaal speelt zich af tijdens de negende eeuw en werd door de dichter en minnezanger Wolfram von Eschenbach uiteindelijk in 1210 afgerond op schrift.
Parzival beleeft zijn avonturen onder de tijdgeest Raphaël (850 tot 1190). Afhankelijkheid van een meester teneinde een stapsgewijze ontwikkeling door te maken was toen een noodzakelijkheid. Maar in het komen tot het Graalkoningschap steeg Parzival hier bovenuit, omdat hij in vrijheid een beroep deed op zijn eigen capaciteit. Als ware pionier van het huidige bewustzijnstijdperk trok hij het voortouw, waar ieder zich in kan spiegelen. Parzival gedroeg zich niet als een kluizenaar maar trok de wereld in. Het wereldse leven diende vanaf toen als ontvankelijke ‘graalschaal’ om het hogere stapsgewijs in te mogen ontvangen. Zijn levensweg was een pad van vallen en opstaan, waarin we onszelf als moderne mens kunnen herkennen. Citaat: ‘Het Parzivalverhaal leert ons, dat verzoekingen leiden tot een afzondering van het hogere wezensdeel van de mens, de geest, welke de Roomse kerk reeds formeel had verwijderd uit het totaalbeeld van de mens. De afsplitsing maakt de mens kwetsbaar voor kwalijke invloeden, waarbij het onbewuste van de mens ook nog eens wordt gemanipuleerd. De Graal licht het bewuste in ons op, om het onbewuste zelf te kunnen beheersen. De Parzival staat hiermee model voor een moderne individuele ontwikkelingsweg tijdens de vijfde na-Atlantische cultuurperiode…’.
Boeken rechtstreeks besteld via gerritimpens@gmail.com bieden een extra winstmarge tbv Stichting Thiru Valagum Farm www.heilzame-aarde.nl Vergeet je postadres niet door te geven. Triodos Bank NL29 TRIO 0212191187
Afbeelding: Parzival.