‘Er valt veel te zeggen over het geboortejaar 1933 van Technocracy Incorporated.’
We gaan zien dat dit niet de meest opbeurende tijd was. De bijgaande afbeelding van Technocracy Incorporated toen en nu lijkt op het eerste gezicht onschuldig. Het is echter goed de tijd van toen te begrijpen en aan te voelen en dit door te trekken naar de verstrekkende technocratische invloed van vandaag.
Uit ‘Onderweg met Moeder Aarde. Deel 1 Over vrijheid onder het kerkdak’ over het beheerste en vrije christendom:
De Nederlandse kunstenaar Maurits Cornelis Escher verbleef rond 1930 in Rome en liet in 1932 zijn werk ‘De gemummificeerde priesters’ na. In 1929 had hij, ook in Rome, de veelzeggende ‘De verdronken kathedraal’ in beeld gebracht.
Ik verwijs ook naar de etherische Christus die toen weliswaar maar voor enkelingen op bovenzinnelijke wijze in onze aardse omgeving te ontwaren viel. De anti-Christ kreeg toen echter meer aandacht. Meer hierover volgt hieronder.
Uit § ‘Pleidooi voor wederopstanding’:
‘Het is nu net de ervaring van het kwade in en om ons heen, wat de mogelijkheid vormt tot het schouwen van de bovenzinnelijke Christus, zoals voorheen door de doodservaring van Christus het leven na de dood is verrijkt. Het ongeluk wat de mensheid toevalt vormt de opstap om de geest, het bovenzinnelijke te hervinden. De verrezen weg vooruit vraagt de uiterste innerlijke inspanning, wat de moderne mens moeilijk valt. We kunnen nu toch beter moedig en met volle verantwoording de drempel van de opbouw leren overstappen.’
Het onderwijs en de wetenschappen genoten rond 1933 ook weinig werkelijke vrijheid. Uit ‘Onderweg met Moeder aarde. Deel 2 Ommuurd en ingesluisd’ over onderwijs en wetenschappen:
In § ‘Opmaat tot de Űbermensch’ schreef ik:
‘Het technisch-mechanische denken mondde uit in de opvatting, dat geestelijke ontwikkelingsproblemen op technisch-operatieve wijze konden worden opgelost. Zich niet normaal ontwikkelende kinderen werden uitgeleverd aan de natuurwetenschap zonder te vertrouwen op preventieve educatie. … Het materialistische denken kwam met heropvoedingsmethodes aanzetten. De psycho-therapie was in opkomst, alsook de zeer dubieuze medicamenteus-klinische behandeling van geestesziekten. De psychoanalyse werd een populaire methode, om ontwikkelingsproblemen ter hand te nemen. Deze wijze van behandeling ging uit van de mens als eenzijdig driftmatig wezen, waarbij het hogere geestelijke principe, het wedergeboren eeuwige ‘ik’ niet in aanmerking kwam. Deze therapie-vorm was tijdrovend en deed de wetenschappers overhellen naar de medicamenteuze en klinische aanpak. Kunstmatig gefabriceerde drankjes, poedertjes en slaapmiddelen werden daardoor voorgeschreven. Mensen met extreme ontwikkelingsproblemen kwamen in aanmerking voor slaapkuren en sinds de jaren ’30 ging men over tot de toepassing van op het zieleleven zeer ingrijpende shockbehandelingen. In de shocktherapie maakte men gebruik van insuline, hartmiddelen en/of de elektroshock. Aanvangend bij de zware ‘geestes’-zieken(de geest is echter nooit ziek) ging men er uiteindelijk ook toe over, mensen met lichtere afwijkingen en depressies te behandelen met de electro-shock. Het resultaat was, dat bijvoorbeeld het geheugen van de behandelde mensen was aangetast en hun ‘ik’ als in een waas voortleefde.’
In mijn boekdelen verwijs ik graag naar mijn familiestamboom en hoe mijn voorouders zich verhielden tot hun tijd. In § ‘Donker land’ schreef ik:
‘Het huwelijksboekje uit 1932 van mijn Vlaamse grootouders Verhofste beschreef de 'verplichtingen der gezinshoofden' betreffende het lager onderwijs. … gewetensbezwaren tegen het lokaal aangeboden onderwijs werden aanvaard. Gehandicapte kinderen hadden geen schoolplicht. … Schoolverzuim veroorzaakt vanwege armoede, werd tegemoet gekomen door ondersteuningsfondsen. Er bestonden uitzonderingsregels wat betreft de schoolplicht voor kinderen van
schippers, marktkramers en 'rondtrekkende venters'. … Plaatselijke politieagenten hadden de taak gedurende de schooltijden op straat of op het land rondlopende kinderen naar school te (laten) brengen. Misbruik van de rechten van de schoolgaande kinderen door ondernemers, werkgevers, bestuurders en beheerders werd gestraft. Ook mensen die de kinderen dwongen of verhinderden naar school te gaan, middels chantage, geweld of bedreiging, werden gestraft. Voor ambtenaren werd de opgelegde straf verdubbeld.’
In boekdeel 4 ‘De gemuilkorfde Europese leeuw’, over het sociaal-economisch leven van 1800 tot 1945, is meerdere keren de tijd rond 1933 besproken:
In § ‘De dood en het kwaad als onloochenbare bittere noodzaak voor het eeuwig leven en het goede’ lezen we:
‘Zoals de dood ooit een nieuwe innerlijke beleving werd, wordt nu het kwaad een toenemende nieuwe innerlijke ervaring. Ook déze mysteriegebeurtenis ging weer aan vele mensen voorbij. De mens was tijdens de eerste jaren na 1930 volop in de weer met zijn aardse aangelegenheden, terwijl het Christuswezen in een etherische vorm verscheen in een bovenzinnelijke levenskrachtengedaante. Een verhoogde Christusimpuls werd nu bewerkstelligd door de krachten van het kwaad, zoals voorheen de kruisiging tot de verrijzenis leidde.’
§ ‘De monetaire coup van Midden-Europa’ meldt ondermeer het volgende:
‘In dienst voor een wegwerpartikel (*) werkten in 1922 voor Philips Eindhoven tweeduizend mensen en in 1929 ruim drieëntwintigduizend. In 1939 werkten er negentienduizend arbeiders in Philips Eindhoven en in buitenlandse Philipsbedrijven zesentwintigduizend. Duizenden arbeiders waren in deze dominante matrix oftewel een opgelegd industrieel landschap verstrikt geraakt en verkochten hun arbeid gedwee voor loon, voor zolang de baas hun werkuren aankocht. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zette Philips haar activiteiten voort vanaf Curaçao, het Nederlandse belastingparadijs.’ (*) = steeds maar nieuwe kortdurend werkende lampjes.
In § ‘Het kwaad dat met geen krachtig alternatief werd geconfronteerd’ lezen we:
‘De geschiedenis vertelt dat de impuls voor het zoeken naar spiritualiteit bijna geheel was zoekgeraakt. Het tegenovergestelde vond plaats en men zocht zijn heil vergeefs in het aardse domein. Men liep voorbij aan het etherisch aanwezige Grote Zonnewezen en velen liepen recht in de armen van aardse leiders, waaronder de Führer. Er werd niet of nauwelijks gestreefd naar het koninkrijk der hemelen, maar eerder naar het Derde Rijk, een vervolg op het Heilige Roomse Rijk uit het verleden, waarin een ander bewustzijn prevaleerde onder de mensheid dan het bewustzijn dat reeds trachtte te dagen.’
En vervolgens: ‘Er waren mensen die niet al te nederig van hart waren en het koninkrijk Gods op aarde nastreefden. Ooit werd de hemelse engelen-hiërarchie door de Roomse kerk in zijn aardse organisatiestructuur verweven en het baas-boven-baas principe, wat niet eigen was aan de Europese cultuur, vond ook toegang in de centralistische staatspolitiek. De piramidale en de centrale machtsstructuren werden sinds de industrialisatie geadopteerd in de economische sfeer, die feitelijk solidair en horizontaal zou moeten zijn, en die vanaf het kolonialisme reeds mondiaal ging. De bovenzinnelijke Hiërarchie der Engelen ontving een werelds zinnelijke spiegeling bij mensen die het alwetende en almachtige van God de Vader op het aardse plan naar zichzelf toetrokken. In 1934 kwam dit tot uiting in het boek ‘The Externalisation of Hierarchy’ door de Engelse Alice Bailey (1880-1949)… .’
In § ‘De zichzelf opofferende mens als gemanipuleerd hulpmiddel voor een noodlottige toekomst’ ga ik uitgebreid in op het fenomeen mediumisme, dat tot op de dag van vandaag nog vele mensen ontzag doet wekken. Ik ving de paragraaf aan met:
‘In bovenstaande beschouwingen zagen we de victoriaanse onderzoeksjournalist William Thomas Steal reeds voorbijkomen. … In zijn werk maakte hij gebruik van
spiritisme en mediumisme. In de voorgaande paragraaf werd Alice Bailey van de controversiële Lucis Trust besproken. Ook hier stootten we op mediumistisch
auteurswerk. Vaak niet geheel beheerst toegepast spiritisme trok risicovolle invloeden van het bovenzinnelijke binnen in het fysieke bestaan. … We mogen de
verleidelijke, ja zelfs kwalijke invloed van het mediumisme met automatisch schrijven en andere van buitenaf beïnvloede expressies niet onderschatten. Daarom
ging Rudolf Steiner gedurende zijn laatste reis in Engeland in 1924 gedurende diverse voordrachten diep op dit fenomeen in.’
Nu volgen een aantal citaten uit § ‘Nationaal-Socialisme als stroman van het Anglo-Amerikaanse imperialisme’:
‘Reeds in 1910 had Rudolf Steiner met nadruk de jaren 1933, ‘35 en ‘37 genoemd als momenten waarop met kracht een spiritueel bewustzijn geschapen zou moeten worden om het gemanifesteerde kwaad een tegenwicht te bieden.’
‘We zagen al dat er tijdens de aanvang van de Amerikaanse New Deal in 1933 nauwelijks een weerwoord werd gegeven, behalve dan door Henry Ford. In 1935 volgde de Second New Deal. Gedurende 1937 hield president Roosevelt zich stil over een eventueel op stapel staande ‘deal’ met de Britten en de Fransen, om hen te voorzien van wapentuig om Duitsland teweer te staan.’
‘Vanaf 1933 leek de platvloerse weg ongestoord vrij gemaakt voor westerse financiële samenwerking met de Nationaal-Socialisten.’
‘In 1933 werd Hitlers programma goedgekeurd door de nazibankier baron Kurt Freiherr von Schröder (1889-1966), rijkskanselier Von Papen en investeerder Wilhelm Kepler (1882-1960), waarna Adolf Hitler zelf rijkskanselier werd.’
‘Het Rijksdaggebouw in Berlijn ging in februari 1933, een maand nadat Hitler rijkskanselier was geworden, in vlammen op. Het was hoogstwaarschijnlijk een valse vlagoperatie. De democratie was nu om zeep. De oppositie was ingestort en de remmen van de tirannie en de agressie gingen los.’
‘Het reeds naar voren gebrachte IBM verleende in 1933 haar medewerking aan de organisatie van de Duitse census en gaf het naziregime een betrouwbaardere inzage in de werkelijke omvang van de joodse bevolking in Duitsland. De schattingen van een half miljoen joden op Duits grondgebied schoten middels een geautomatiseerde telling omhoog naar meer dan twee miljoen.’
‘Ook België raakte in 1933 steeds meer in de ban van het fascisme. De uiteengevallen Frontpartij werd opgevolgd door het Vlaams Nationaal Verbond en was nationalistisch met een fascistische vorm.’
Tot slot kan ik niet nalaten dit schrijven af te sluiten met een voor velen onwerkelijk citaat uit § ‘Oorlogspolitiek’:
‘Het Hitler-kabinet stuurde het tot onderdeel van Duitsland geworden Nederland aan. Met de overtocht op 12 en 13 mei 1940 van de Nederlandse koningin en de ministerraad naar Engeland had de Nederlandse regering zich volgens de Grondwet opgeheven. Voormalig minister van justitie van 1926 tot 1933 Jan Donner (1891-1981) was goed op de hoogte van dit feit en Arthur Seyss-Inquart (1892-1946) kon gemakkelijk de plaats van Wilhelmina als Rijksstadhouder overnemen. Het Huis van Oranje had haar post uit handen gegeven en Nederland laten kapen. Deze ‘zeteloverstap’ was onwettig en aldus onderging Nederland niet enkel een militaire bezetting, maar verkreeg een Duits burgerlijk bestuur. Op 18 mei werd het decreet over de regeringsbevoegdheden in Nederland door Adolf Hitler uitgebracht. Sinds 29 mei 1940 had Rijkscommissaris Seyss-Inquart alle bevoegdheden die door de Grondwet en de wetgeving aan de Nederlandse monarch en
de regering toegekend waren geweest overgenomen. Seyss-Inquart benoemde de leden van de Hoge Raad, had de hand in de ministerposten en de Nederlandse
Bank. Ook werden er op departementniveau bevoegdheden verstrekt af te kunnen wijken van de grondwet en daarmee de dictatuur te laten neerdalen over de
bevolking.’
We behoren ons af te vragen hoe de in-gewikkelde en toegedekte historie zich in werkelijkheid verder afspeelde. Het is nu de allerhoogste tijd om het maatschappelijk gebeuren te ont-wikkelen en te ontmantelen.
De verkoop van mijn boeken heeft een hogere winstmarge tbv de schrijver mits rechtstreeks besteld via gerritimpens@gmail.com of via landboermens@protonmail.com . De gelden komen ten goede aan mijn werk ‘voor Ecologie, Landbouw en Mens op Weg’ aan Thiru Valagum Farm in India. Jouw
aankoop brengt voor de boerderij ‘De Zelfvoorziening Dichterbij’. Vraag onze folder aan en wees welkom in de Vriendenkring van Stichting Thiru Valagum Farm
waarmee je onze Heilzame Aarde nieuwsbrieven en flyers vrijblijvend ontvangt of lees op www.heilzame-aarde.nl .